November 2017
Po Ut St Št Pi So Ne
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
meniny má: Emília

Napísali

Novinka v ROMATHANE: Rómska duša

29. premiéra divadla
Rómska duša / Romano voďi
Pôvodná dráma so spevmi a tancami
Libreto: Soňa Samková
Hudba: Karel Adam
Scéna: Štefan Hudák a.h.
Kostýmy: Anna Simková a.h.
Réžia: Soňa Samková
Premiéra: 21. 12. 2001 / Divadlo Smer Košice

Hoci košické Divadlo ROMATHAN vstúpilo do profesionálnej kultúry v roku 1992 bez hlbšej divadelnej tradície a bez širšieho literárneho zázemia, od začiatku sa v dramaturgii usiluje hľadať autorov vo vlastných zdrojoch. Dnes možno skonštatovať, že si vychovalo prvú generáciu svojich vlastných dramatikov. Inscenáciou textov Eleny Lackovej, Daniely Miklášovej, Štefana Rajka, Jaroslava Violu a v poslednom čase predovšetkým Sone Samkovej, znamenajú pre celú rómsku kultúru u nás veľký prínos, veď rómska literatúra sa v minulosti rozvíjala najmä v ľudovej piesni a v ústnom podaní rozprávok.
Soňa Samková v témach svojich hier akcentuje dve základné veličiny, osobitosti rómskej mentality a základné etické princípy humanizmu. Aj vo svojej najnovšej hre Rómska duša rozpráva trocha príbeh plný lásky, vášní, ale aj tajomna. V snahe dať svojim hrdinom absolútnu pravdivosť a divákov utvrdiť v správnom chápaní nadčasovosti hodnôt rómskeho sveta, autorka historizuje. Preto dej zasadila do 19. storočia, pritom rezignovala na vernosť dobových reálií. A cez modelový príbeh autorka nástojčivo akcentuje morálne kategórie dobra, spravodlivosti, citovej čistoty.
V inom kultúrnom kontexte by sa mohla Rómskej duši vyčítať istá tézovitosť príbehu, ale aj konfliktov. No v kontexte rodiacej sa národnej literatúry treba s takýmito kategóriami narábať veľkoryso a nesmierne tolerantne. Navyše, dnes už je Samková divadelne skúsená a proti úskaliam tézovitosti bojuje rozohrávaním osobitých divadelných metafor i neopakovateľnej magickosti.
Výraznou črtou práce ROMATHANU je najvlastnejší umelecký jazyk Rómov - hudba. Skladateľ a šéfdirigent Karel Adam od inscenácie k inscenácii posúva hudbu z ilustrácie do jedného zo základných dramatických pilierov inscenácie. V Rómskej duši opäť čerpá z folklóru, no s krásnymi rómskymi melódiami sa autorsky pohráva, aby motivicky i dramaticky rozšíril Samkovej príbeh.
Aj v najnovšej inscenácii spievajúci a tancujúci herci potvrdili, že sa permanentne učia a rozvíjajú. Predovšetkým Alena Klempárová a Alžbeta Pokutová rozohrali svoje veľké dramatické roly veľmi sugestívne. Alene Klempárovej sa dokonca viac darí v záhadnej Daminike, ktorá na javisko prináša neopakovateľný svet rómskych povier, legiend, čarovania. Alžbeta Pokutová zasa rozohráva Nani ako čisté dievča, rozhodnuté obetovať pre morálne princípy všetko. Napriek idealizovanému pohľadu autorky na túto postavu jej A. Pokutová dodáva životnú pravdivosť. Marián Balog sa v postavách komplikovaných mužov zjavne cíti dobre, aj jeho Kale je v podstate beštia s ľudskou tvárou. Ostatné postavy majú v štruktúre príbehu menšiu váhu, avšak v inscenácii prispievajú k jasnému koloritu. Milan Godla, Žaneta Štipáková, Jozef Krajňák, Peter Ferenc a ďalší účinkujúci túto hru plne rešpektujú a aj preto do inscenácie vniesli svojimi drobnými postavičkami, spevom a tancom neopakovateľné čaro rómskej duše.

- Autor je divadelný kritik a pracovník Divadelného ústavu

Oleg Dlouhý
Bratislava

< 1 2 3 4 5 6 7 8 >